De 17 jarige Sam Jongejan rijdt dit jaar zijn 3e seizoen in de autosport. De coureur uit Zoetermeer gaat net zo hard als z’n auto: onlangs pakte hij tijdens zijn tweede deelname aan de Mazda MX-5 Cup de overwinning! Gamecity is trotse sponsor van dit jong talent. Benieuwd hoe Sam de overwinning heeft gepakt? Je leest het in ons interview met hem!
Hoe voel je je nu je de Mazda MX-5 Cup hebt gewonnen?
Het voelt geweldig om de cup te winnen. Ik ben hier lang mee bezig geweest en dit zorgt er nu voor dat ik door kan gaan voor het kampioenschap, wat ook mijn doel is.
Wanneer is je liefde voor racen begonnen?
Dat begon toen ik vroeger met mijn familie naar races bij Spa-Francorchamps gingen kijken. Ik was toen 8 jaar oud en vond het al heel mooi. Later, op mijn 14e, begon ik met sim racen en volgde ik alle racecategorieën. Ik heb ook een kartcursus gevolgd bij Gamecity en ben daarna overgestapt naar de autosport op advies van mijn kartinstructeur.
Hoe heb je je voorbereid op deze race?
In de winter ben ik op zoek gegaan naar sponsoren om het seizoen rond te krijgen. Hier ben ik vanaf september tot en met april mee bezig geweest. Daarnaast maak ik deel uit van het KNAF Junioren programma en ontvang ik ondersteuning op het gebied van topsport, met verschillende trainingen zoals autotechniek lessen, fysieke trainingen en cognitie trainingen.
Hoe ben je bij Gamecity terecht gekomen als sponsor?
Sinds vorig jaar September werk ik bij Gamecity, zo ben ik in contact gekomen met Wim van der Kooij. Ik vertelde hem over mijn race activiteiten en hij werd meteen enthousiast! Aan de hand van een presentatie heb ik mijn race ervaringen en plan met hem gedeeld en zagen wij een goede match tussen Gamecity en mij.
Wat waren de grootste uitdagingen tijdens de race? Welke beslissingen heb je moeten maken?
Voorafgaand aan de race was de baan half nat en half droog. Iedereen koos voor regenbanden, maar wij besloten om op de droge banden (slicks) te rijden. In het begin was het erg glibberig en ik stond achteraan, maar halverwege de race werd de baan droger en kon ik even snel rijden als de rest. In het laatste kwartier was alles al bijna droog en kreeg ik het vertrouwen dat de race in mijn voordeel kon vallen. Binnen 30 seconden stond ik in één keer op nummer drie en daarna ging ik voorbij aan mijn teamgenoot die aan de leiding reed. Het was een risico om voor de droge banden te kiezen, maar het heeft in ons voordeel gewerkt en heeft zijn vruchten afgeworpen.
Kun je ons iets vertellen over de auto waarmee je gereden hebt? Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de auto en hoe heeft dit bijgedragen aan je prestaties op de baan?
Ik reed met een Mazda MX-5, een open auto. De auto vangt veel wind aan de binnenkant, waardoor er veel zuiging ontstaat achter de auto. Dit zorgt voor close racing en maakt het mogelijk voor andere auto’s om dicht achter je te rijden. Voorafgaand aan de race hebben we de auto getest om er zeker van te zijn dat de auto precies doet wat ik wil.
Wat zijn je toekomstige doelen als coureur? Aan welke races zou je graag willen deelnemen?
Mijn droom is om fabriekscoureur te worden voor Porsche en deel te nemen aan het Wereld Endurance Kampioenschap. Dat is echt het hoogst haalbare in de autosport racen. Ook zou ik graag de 24 uur van Le Mans willen rijden!
Wanneer is je volgende race?
Mijn volgende race is op 2 juni bij Spa-Francorchamps. Ik vind dit het beste circuit dat er is, het is enorm en bevindt zich midden in de bergen. Ik kijk er ontzettend naar uit!